Een geluk bij een ongeluk

Door Jan Hoek

“Jullie moeten eens een artikeltje schrijven over EBR, Oechies en Hoogendoorn. Die bedrijven hebben eerder dit jaar op ms Metropolis zo’n geweldige service geleverd dat ze stuk voor stuk een enorme pluim verdienen.” Met die woorden liep Julien Hoeykens tijdens de laatstgehouden beurs in Antwerpen de stand van De Binnenvaartkrant op. Vanwaar deze oproep van de Belgische ondernemer, die samen met zijn zoon Benjamin naast de Metropolis ook eigenaar is van de Acropolis en Aquapolis? Op 11 februari 2010 doopte Lilianne HoeykensSomers, echtgenote van Julien, het bij Trico afgebouwde containerschip Metropolis. Zo’n anderhalf jaar later had het 5155 ton metende schip van 135 x 17,35 metercontainers geladen in Antwerpen en was het op 29 augustus 2011 met de lading onderweg naar Duitsland. Eigenaar Julien Hoeykens lag in zijn kooi en zou op 30 augustus om 02.00 uur het werk van zijn afloskapitein overnemen. Twee uur eerder schrok hij wakker, toen hij dacht dat hij steentjes op het dek hoorde vallen. Het was echter veel erger en de steentjes bleken verpulverd veiligheidsglas te zijn. Zijn kapitein had een inschattingsfout gemaakt, de stuurhut niet op tijd laten zakken en was daarmee tegen de Moerdijkbrug gevaren. De twee Caterpillars van 1622 pk zorgden op dat moment voor een snelheid van 17 à 18 kilometerper uur. Het dak van de 10 x 5 metergrote stuurhut was over de radarmast en de op het dek staande auto geschoven. Dankzij de stevige constructie en het security glass in de door EBR geleverde stuurhut, raakte niemand gewond. EBR zit net om de hoek en daarom besloot Hoeykens naar de haven van het bedrijf in Lage Zwaluwe te varen. ’s Morgens heel vroeg werd projectleider Tiny Hendriks gebeld, die meteen aan de slag ging. De volgende morgen nam EBR monteur Sjoerd van de Galiën de leiding over en samen met Hendriks en engineer Thijs Verheijen van EBR werd begonnen met de reparatiewerkzaamheden. Inmiddels waren ook de medewerkers van Oechies Rotterdam en Hoogendoorn Betimmeringen uit Werkendam gearriveerd. Julien Hoeykens: “Ik had de verzekering verwittigd en contact opgenomen met de reder, Contargo uit Zwijndrecht, en van hen had ik doorgekregen dat maximaal één dag later leveren geen probleem zou zijn. Dat zou betekenen dat de containers aan boord konden blijven staan en niet ergens tussendoor gelost hoefden te worden.” “Dat leek onhaalbaar, maar de medewerkers van EBR, Hoogendoorn en Oechies stelden me gerust. Het onmogelijke werd door die vakmensen verricht en om zes uur ’s avonds konden we na slechts één dag verlet in een noodstuurhut met onze lading naar Duitsland. Deze mensen zijn echt een geluk bij een ongeluk.” Julien Hoeykens doet al heel lang zaken met EBR en de nieuwe stuurhut die afgelopen week op de Metropolis is gezet, is de zesde die het bedrijf aan familie Hoeykens levert. “Ze leveren prima materiaal en ze staan als het nodig is dag en nacht voor je klaar. Dat geldt ook voor de bedrijven Hoogendoorn en Oechies. Mochten we ooit nog een nieuw schip gaan bouwen, dan zullen we deze bedrijven zeker niet vergeten.”  

Foto vlnr: Julien Hoeykens, Tiny Hendriks, Sjoerd van den Galiën, Thijs Verheijen en Ad van den Elshout. (foto Jan Hoek)

 

Binnenvaartkrant editie 23, 7 november 2011

Geef een reactie