EBR levert stuurhuis met hefkolom op ‘mts Argonon’. Het eerste binnenvaartschip op LNG

 

EBR leverde hetzelfde al altijd: op maat gemaakt stuurhuis

Door: André Oerlemans

Wat Scheepsreparatie en konstructiebedrijf EBR uit Lage Zwaluwe voor bijzondere bijdrage aan de Argonon heeft geleverd? Eigenlijk hetzelfde als wat het bedrijf al decennia aan binnenvaartschepen levert: een veilig, kwalitatief hoogwaardig en op maat gemaakt stuurhuis.

EBR ontwierp en bouwde voor de Argonon het9 meterbrede en5 meterdiepe stuurhuis, de onderbouw en de hefkolom, die het stuurhuis1,70 meteromhoog kan tillen. “Voor het varen op LNG hoeft het stuurhuis niet aangepast te worden. Het is gewoon een constructief deel op het schip en we hebben dus hetzelfde gedaan wat we altijd doen” vertelt directeur Ad van den Elshout. EBR ontwikkeld zijn stuurhuizen op de tekentafel van zijn eigen engineeringafdeling. “We doen alles in eigen huis en luisteren compleet naar de wensen van de klant. We hebben geen standaard stuurhuis. Ieder project wordt klantspecifiek benaderd en ontworpen. Ieder hoekje en ieder onderdeel van het stuurhuis word zo ontworpen dat het helemaal op maat op het schip gebouwd kan worden,” vertelt hij. “Onze slogan is: kwaliteit, service en veiligheid en dat zijn kernwaarden die wij proberen waar te maken. We doen geen concessies aan kwaliteit en veiligheid, ook niet in een tijd dat prijzen misschien onder druk staan. Ons doel is dat de klant 100 procent tevreden in de vaart komt.” Trots dat zijn bedrijf aan het bijzondere schip mocht meewerken is hij wel. “Dit is het schip van de toekomst en het is mooie reclame voor je bedrijf dat je daar aan mee mag werken. Er is nu al veel aandacht voor schonere, duurzame schepen en dat zal alleen maar meer worden. Je merkt dat aan onze klanten, die zich daar meer bewust van worden. Er is meer en meer discussie over en het krijgt steeds meer aandacht,” aldus Van der Elshout.

Veiligheid

Zelf is het bedrijf niet zo met duurzaamheid bezig. “Ons speerpunt is veiligheid. Wij heffen de mensen van één tot tien meter omhoog. Daarom gebruiken we sterk, getest en gecertificeerd materiaal. Aan stuurhuizen, hefkolom en onderbouw worden strenge eisen gesteld.” Initiatiefnemer Deen Shipping is al langer een goede klant van EBR, dat al heel wat stuurhuizen voor de schepen van Deen bouwde. Nu heeft de hoofdafnemer Trico van de Argonon het stuurhuis aan het bedrijf in Lage Zwaluwe uitbesteed. EBR startte ruim 35 jaar geleden in Raamsdonksveer, maar verhuisde al vrij snel naar de haven van Lage Zwaluwe, rechtstreeks aan het Hollands Diep. “Strategisch gezien is dit een geweldige plek. Langs een doorgangsroute naar Duitsland en centraal tussen de havens van Rotterdam, Moerdijk en Antwerpen,” Vertelt Van den Elshout. EBR begon met het ombouwen van bestaande schepen. Al vrij snel daarna richtte het bedrijf zich op het installeren van boegschroeven, ontwikkelde autokranen en verkocht veel scheepsluiken. Langzaam aan richtte het al zijn pijlen op stuurhuizen. Behalve nieuwbouw van stuurhuizen, houdt het bedrijf zich ook bezig met reparatie van schades, bijvoorbeeld nadat een schipper met zijn stuurhuis tegen een brug is gevaren. EBR was jaren geleden de eerste stuurhuisbouwer die Panoramaramen installeerde. Op de hoeken na zitten daar geen raamstijlen meer in. Dat komt door de ramen tegen elkaar te verlijmen. Van den Elshout: “Hierdoor krijg je al schipper een beter gezichtsveld en zitten er geen dode hoeken in de ramen.” Hoewel EBR het merk Panoramaraam heeft laten registreren, bieden tegenwoordig meerdere stuurhuisbouwers dit soort ramen aan. In het stuurhuis van de Argonon zitten uiteraard ook Panoramaramen. De afgelopen tien jaar maakte het bedrijf een verjonging door. Van den Elshout: “We hebben nu een enthousiaste en jonge club mensen waarmee we aan de slag zijn gegaan. Ook zijn we ons als bedrijf aan het verbreden, zodat we niet langer afhankelijk zijn van één product.” Zo is EBR zes jaar geleden in samenwerking met de Duitse kranenfabriek Büter begonnen met het leveren en plaatsen van autokranen op schepen en heeft inmiddels al meer dan honderd van deze kranen geplaatst. Twee jaar geleden breidde het bedrijf zijn dienstenpakket uit met ankerlieren, ankers en kettingen. Voor het uitgebreide aanbod is een aparte bv opgericht: EBR Equipment. “We slaan hiermee een nieuwe weg in en het geeft ons als bedrijf meer armslag. Als deze nieuwe bedrijfpoten aanslaan, willen we verder kijken naar nieuwe producten,” aldus Van den Elshout.

Foto: Ad van den Elshout voor een stuurhut die EBR na schade aan het repareren is in de haven van Lage Zwaluwe.

 

De Stroming Courant, ‘Argonon special,’ November 2011.